VIDEOS
Tesla Model X Full Matte/Satin Wrap Help Feedback Needed
Malco® EPIC™ Paint Correction System
Bedrijf van de Maand Mei 2017 Leseman Car Care
Nieuwe techniek voor autoschade uitdeuken
WAGNER Vector Grip 'Verschillende handen'
JD Customs Lamborghini Aventador LP750-4 SV XPEL Ultimate Afrojack
Demo EENZET NANOPUR Auto Detailing Elst
Duobond ® system RL-eez windscreen removal
Cartec Velgenreiniger Zuurvrij
Jade Ceramics (How to tutorial)
Equipvak 2016
Fifo Europe
BANNERS
Deel dit bericht: 
08.11.2018
BOVAG in verzet tegen besluit om BPM niet aan te passen

Staatsecsretaris Snel. Foto: Rijksoverheid

Staatssecretaris Snel van Financiën ziet vooralsnog geen reden om de BPM-tarieven voor 2019 aan te passen. Daarom heeft BOVAG met RAI Vereniging een brief gestuurd naar de Tweede Kamer, om via het parlement noodzakelijke aanpassingen van de BPM te realiseren. BOVAG voorziet dat BPM-inkomsten voor de Staat fors gaan oplopen vanwege de nieuwe WLTP-testcyclus. Bij WLTP-auto's ligt de CO2-waarde, zelfs na herberekening van de oude methode (NEDC), bijna altijd hoger. De consument betaalt dus ook meer BPM per auto.

De voorganger van staatssecretaris Snel van Financiën heeft de Tweede Kamer verzekerd dat invoering van de WLTP-cyclus niet mag leiden tot extra BPM-inkomsten voor de schatkist. Op basis van een onderzoek van TNO concludeert Snel nu dat er vooralsnog te weinig bewijs is dat de invoering van de WLPTP leidt tot een structureel hogere uitstoot (op papier).

Weinig getest
BOVAG is het niet eens met die conclusie. Volgens andere bronnen, die net zo onafhankelijk en objectief zijn als TNO, is er wel degelijk sprake van een fors hogere uitstoot op papier. Het klopt dat er nog betrekkelijk weinig auto’s volgens nieuwe testmethode zijn getest en verkocht, en dat er dus nog betrekkelijk weinig data is, maar dat gaat de komende maanden veranderen en dan zal, op basis van de kennis die we nu hebben, ook duidelijk worden dat die gevreesde BPM prijsstijging er wel degelijk is.

Belastingplannen volgend jaar
BOVAG trekt in dit dossier samen op met RAI vereniging, VNA en ANWB. In de derde week van november debatteert de Kamer over de belastingplannen van volgend jaar. Dan zal ook duidelijk worden of er een Kamermeerderheid is voor aanpassing van de BPM op korte termijn of niet.

Download de brief van BOVAG en RAI Vereniging aan de Tweede Kamer

Meer informatie vindt u in het dossier WLTP

Bron: Bovagkrant

Categorie: NP NP