VIDEOS
Tesla Model X Full Matte/Satin Wrap Help Feedback Needed
Malco® EPIC™ Paint Correction System
Bedrijf van de Maand Mei 2017 Leseman Car Care
Nieuwe techniek voor autoschade uitdeuken
WAGNER Vector Grip 'Verschillende handen'
JD Customs Lamborghini Aventador LP750-4 SV XPEL Ultimate Afrojack
Demo EENZET NANOPUR Auto Detailing Elst
Duobond ® system RL-eez windscreen removal
Cartec Velgenreiniger Zuurvrij
Jade Ceramics (How to tutorial)
Equipvak 2016
Fifo Europe
BANNERS
Deel dit bericht: 
30.10.2018
Door economische groei blijft ook drukte op weg toenemen

Foto: Pixabay

Door de aanhoudende economische groei blijft ook de drukte op de weg de komende vijf jaar sterk toenemen. De capaciteit van het wegennet neemt wel toe, maar lang niet sterk genoeg om die groei op te vangen. Automobilisten zullen dan ook fors langer in de file staan.

Toename reistijdverlies
Dat staat in een rapport van het Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) dat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Volgens het onderzoek kan het reistijdverlies voor automobilisten tussen nu en 2023 met meer dan een derde toenemen.

Uitbreidingsprojecten

"De cijfers van het KiM onderstrepen dat we voluit door moeten om de groei van het verkeer op te vangen", laat Van Nieuwenhuizen in een reactie weten. Enkele grote uitbreidingsprojecten zullen naar verwachting voor verlichting zorgen, maar die zijn wel pas na 2023 klaar.

20 miljard euro

Voor uitbreiding van het wegennet is in totaal 20 miljard euro gereserveerd. Tussen nu en 2030 komt er ruim 1000 kilometer aan extra rijstroken bij. Voor maatregelen om op korte termijn files tegen te gaan, bijvoorbeeld een snellere berging na ongevallen, is 100 miljoen euro beschikbaar.

Emissievrij
Het groeiende autoverkeer zorgde de afgelopen jaren voor een toenemende CO2-uitstoot. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven vertrouwt er evenwel op dat die trend zal worden gekeerd. Het kabinet mikt erop dat in 2030 elke nieuw verkochte wagen emissievrij is.

Bron: ANWB

Categorie: CS, NP CSNP